Altatás, alvás

2021.04.21

Kezdetben az inkubátorban nagyon fontos a pihenés, nyugalom biztosítása a piciknek, hiszen még az anyai méhhez hasonló, meleg,biztonságos, nyugodt környezetet próbálunk biztosítani Nekik a megfelelő idegrendszert és más szerveket is érintő fejlődés érdekében. De ott a sok vizsgálat, etetés, amit igyekszünk egy csokorba tenni, rendszert kialakítani, hogy minél kevesebb stressz érje a kicsit. Ezt a rendszert aztán később, a kiságyba kikerülve is érdemes tartani, hiszen két etetés közötti időszakban pihenve gyűjti össze azt az energiát, amivel a következő evést meg tudja csinálni. A szonda elhagyásához pedig az evés technikájának elsajátításán túl a megfelelő erő szükséges még .

Ez az erő persze idővel megérkezik és gyakran már az a kérdés inkább, hogy hogyan altassuk el, főleg esténként, amikor már a család számára is fontos, vágyott dolog a pihenés.

1. a megfelelő körülmények biztosítása : csökkentsük a fényeket, zajokat, teremtsünk békés, nyugodt környezetet ( itt most felsóhajtanak a többgyermekes szülők, tudom, tudom, nem egyszerű,a lehetőségekhez képest gondoltam :) ) . Szellőztessük át a szobát, nem kell nagyon meleg sem.

2. szokásrendszer kialakítása: a kicsiknek a legnagyobb biztonságérzetet adja, ha kiszámítható, hogy mi után, mi következik. Például: este Apa megérkezik, fürdés, vacsora, felkapcsoljuk a kislámpát az ágy mellett, jön az esti altató dalocska.

3. napirendbe illesztés : a felnőttek és a kicsik szempontjából is fontos, hogy időbeosztást készítsünk és nagyjából igyekezzünk tartani a főbb dolgokat, például az etetések, alvás idejét.

Éjszakai felébredésnél is, ha lehet, tartsuk a félhomályt és ha nem szükséges, ne cseréljünk pelust, próbáljuk visszanyugtatni a babát. Ha lehetséges, osszuk be az éjszakát Apával, így mindenki tud valamennyit pihenni. Pihenés alatt már a vízszintes helyzetet is értem! :)  Szopiztatásnál a kicsi odahelyezése Anyához is nagy segítség lehet, Anya pedig jó, ha a tej mennyiségének beálltakor megpróbálja a fejést  mondjuk 11 és hajnali 4-5 órára tenni, így többet tud aludni. Ez azért függ a tej mennyiségétől és a kicsi ébredéseitől is.

Ezek persze csak az alapok, hiszen minden baba és család más, egyedi tulajdonságokkal, de ezeket már maguknak kell kitapasztalni, bejáratni. Bízzanak magukban, az ösztöneikben, ne essenek kétségbe azonnal. Minden szülő végigjárja ezeket az utakat, még a többedik gyermeknél is, csak legfeljebb akkor már magabiztosabban. Használjanak ki minden lehetőséget napközben is a pihenésre, még ha az csak egy tíz percnyi szembecsukás is vagy egy finom tea , erőt ad a nap többi részére!

Ha pedig e sorok olvasása közben sokszor felmerült, hogy : " de mi van, ha ", hívj vagy írj nyugodtan, igyekszem segíteni!