Tejmentes diéta

2020.11.21

Mikor van szükség bizonyos élelmiszercsoportok kiiktatására a szoptatás alatt?

Az allergiás kórképek száma folyamatos emelkedést mutat. Az ételallergiás esetek száma 5-10% körüli, a csúcs 1-2 éves korra tehető.A kialakult táplálékallergia az immunrendszer kóros válaszreakciója az elfogyasztott ételösszetevőre, legtöbbször fehérjére, amely immunmediált túlérzékenység révén jön létre (IgE, nem IgE típusú).

A táplálékintolerancia ezzel szemben az emésztőrendszer olyan válasza egy ételösszetevőre, amely kóros válaszreakciót vált ki az emésztőrendszerben, vagy képtelen azt megemészteni az elégtelen enzim termelés következtében.

Az IgE mediált allergia esetében perceken, órákon belül alakulnak ki tünetek (bőr, lágyrész ödéma, gyomor, bélrendszer, szem, légzés, szív és érrendszer, idegrendszer).

A nem IgE mediált tünetek döntően gyomor-bélrendszeri jellegűek, emiatt gyakran nehéz őket diagnosztizálni.Ilyen az ételfehérje által kiváltott allergiás, vagy eozinofil kolitisz 2-8 hetes csecsemőknél, -ez koraszülötteknél még gyakoribb jelenség. Egyik leggyakoribb tünete a friss véres széklet (hematokézia), amely 70%-ban tejfehérjére jön létre, s többnyire az anyai étrendben szereplő tej tartalmú ételek okozzák, amelyek átkerülnek az anyatejbe. Ilyenkor az anya tejmentes étkezése jelent megoldást.

A tejmentes étrend

A tejmentes étrend azt jelenti, hogy nem fogyasztunk tejet, tejtermékeket, valamint minden olyan ételt is elhagyunk étrendünkből, amelyek hozzáadottan tejet tartalmaznak. Jellemzően a pékáruk, édesipari termékek (kekszek, sütemények), szósz alapporok, felvágottak tartalmazhatnak tejet valamilyen formában. Amik garantáltan tej mentesek, azok a zöldségek, gyümölcsök, olajosmagvak, a húsok, a halak, a tojás, a gabonafélék és gabonahelyettesítők. Érdemes tehát címkét olvasni, és ha az összetevők között fel van tüntetve a tej, vagy valamilyen tejszármazék, akkor más terméket keresni helyette! Az élelmiszerek címkéjén az allergéneket kötelező feltüntetni. Általában vastag betűvel emelik ki, vagy az összetevők felsorolása után külön felsorolják, hogy milyen allargéneket tartalmaz a termék. Ha azt látjuk a címkén, hogy: A termék nyomokban tartalmazhat....., akkor ez azt jelenti, hogy a gyártás során szennyeződhetett vele a termék. Így, ha biztosra akarunk menni, akkor érdemes ezeket a termékeket is elkerülni.

A tejet és a tejtermékek nagy részét helyettesíthetjük növényi tejekkel, tejkészítményekkel (rizs, zab, szója, kókusz, mandula)l. Ma már ezek is megtalálhatók a boltok polcain egyre szélesebb választékban. A tej és tejtermékek állati eredetű fehérjéit jól pótolhatjuk a húsok, halak, tojás fehérjetartalmával, emiatt nincs szükség külön kiegézítésre. A tej és tejtermékek leginkább a napi megfelelő kálcium bevitel miatt fontosak, de jó, ha tudjuk, hogy ez a fontos ásványianyag is jól pótolható más élelmiszerekkel. Ilyen pl. a narancs, spenót, brokkoli, mandula, szezámmag, lazac, szardínia, leveles zöldségek, chia mag, tofu, és az aszalt füge is.

A tej azonban fontos része az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásnak kalcium tartalma és teljes értékű fehérje tartalma miatt, ezért a szoptatás befejezése után, ha egyéni érzékenységünk nincs, térjünk vissza a napi fél liter tej, vagy ennek megfelelő tejtermék fogyasztásához.

Szilágyi Rita, dietetikus, coach

Életkirakó egyik alapítója, keressétek Őt bátran kérdéseitekkel!

https://www.eletkirako.hu, facebook: életkirakó